Interprofessionele leerteams in de praktijk

Het werken met interprofessionele leerteams is een nieuwe vorm van samenwerken binnen de kinderopvang en het onderwijs. Een interprofessioneel leerteam bestaat uit studenten vanuit verschillende opleidingen, die ieder vanuit hun eigen opleiding en kennis het kind centraal zetten. Zij worden begeleid door een leerteambegeleider die getraind is in het begeleiden van een interprofessioneel leerteam. Dit kan zowel een medewerker uit de kinderopvang als uit het onderwijs zijn. 

Een interprofessioneel leerteam kan bestaan uit studenten mbo-3, mbo-4, hbo-5 en hbo-6. Binnen ISOP werken wij voornamelijk samen met studenten pedagogisch werk, onderwijsassistent, Ad-PEP en pabo. Inmiddels zijn er ook interprofessionele leerteams waarbij studenten van de opleiding pedagogiek (hbo), het Groen Lyceum (mbo) en sport en bewegen (mbo en hbo) aansluiten.  

Waarom Interprofessioneel Samenwerken?

Bij het interprofessioneel samenwerken gaat het erom dat (aankomend) professionals kennis en inzichten delen over de ontwikkeling van het kind. Ook de overgang van de kinderopvang naar het onderwijs wordt voor de kinderen kleiner, doordat er een nauwere samenwerking ontstaat. 

Het werken met een interprofessioneel leerteam bereidt studenten voor op de interprofessionele context waarin zij gaan werken. Het zorgt er bovendien voor dat toekomstige medewerkers breed inzetbaar zijn. Een pedagogisch medewerker kan bijvoorbeeld in het onderwijs ingezet worden of een onderwijsassistent in de kinderopvang. Daarnaast zien we dat de kwaliteit van de begeleiding van kinderen verbetert, wanneer professionals elkaar beter weten te vinden. Ze zijn zich meer bewust van elkaars kwaliteiten en weten van elkaar wat het werk van bijvoorbeeld een leerkracht, pedagogisch medewerker, sport en bewegen-docent of logopedist inhoudt. Hierdoor worden expertises beter benut en is eventuele benodigde ondersteuning sneller in te zetten. 

Pabo-student:

"Binnen het IKC hebben wij met mbo- en hbo-studenten uit de kinderopvang en het onderwijs De Grote Rekendag georganiseerd. Niet alleen hebben we voor een hele leuke en leerzame dag voor alle kinderen gezorgd, het was ook voor onszelf heel leerzaam. Ik wist bijvoorbeeld niet dat je zelfs al met baby's kunt werken aan de voorbereiding van rekenen! Hoe dan? Nou bijvoorbeeld door liedjes te zingen waarin getallen voorkomen. Of begrippen, zoals 'voor' en 'na', 'minder' en 'meer'. Ik heb nu veel meer zicht op de rekenlijn van 0 tot 12 jaar."

Student pedagogisch werk:

"Ik loop stage in de kinderopvang. Doordat ik met andere studenten samenwerk in het leerteam kom ik ook in de school en heb ik meer zicht gekregen op het onderwijs en wat daar allemaal gebeurt. Daardoor weet ik nu ook beter waar we de kinderen in de opvang op voorbereiden en kan ik straks in mijn werk zorgen dat de overgang van kinderopvang naar onderwijs soepel verloopt."

Hoe werkt het in de praktijk?

Om inzicht te krijgen wat de werkzaamheden van de ander nou precies zijn, gaan studenten bij elkaar kijken, oftewel collegiale consultatie. Zij bespreken casussen tijdens gezamenlijke intervisie. Tijdens de bijeenkomsten van de leerteams gaan zij gezamenlijke opdrachten uitvoeren, ieder op hun eigen niveau en passend bij hun eigen opleiding. Een voorbeeld hiervan is het organiseren van de 'grote rekendag’, hierbij is de pedagogisch medewerker diegene die input geeft voor activiteiten met 0-4-jarigen en zien we de onderwijsassistent en de Pabo-student zich richten op de doelgroep 4-12-jarigen. Het doel hierbij is iedere keer gezamenlijke afstemming om alle kinderen te voorzien in hun behoefte. Het blijft bovendien niet bij het organiseren van de activiteiten. Ook het evalueren van werkzaamheden, doen van onderzoek en het monitoren van werkzaamheden zijn onderdeel van het werken in een interprofessioneel leerteam. Het van en met elkaar leren staat hierbij centraal.  

Opbrengst

Studenten

  • doen kennis op over organisaties en professionals die actief zijn in multidisciplinaire en/of samenwerkende organisaties
  • krijgen inzicht in de processen binnen deze organisaties en de rol die de verschillendeprofessionals (kunnen) spelen
  • ontwikkelen vaardigheid in het samenwerken met (toekomstig) professionals uitverschillende disciplines met verschillende opleidingsniveaus
  • hebben een positieve attitude richting verschillende (toekomstig) professionals en het belang van interprofessionele samenwerking.
  • zijn na hun opleiding meer flexibel inzetbaar en komen in aanmerking voor meer verschillende functies

Werkveld

  • (toekomstig) professionals hebben de kennis, het inzicht, de vaardigheden en attitude om in een interprofessionele setting te werken
  • (toekomstig) professionals zijn breder inzetbaar
  • (toekomstige) flexibel inzetbare professionals kunnen meer aantrekkelijke banen geboden worden wat mogelijk bijdraagt aan minder tekorten en verlaging van de werkdruk
  • het leren door studenten op de werkplek wordt meer uniform georganiseerd vanuit de verschillende opleidingen
  • het werken met interprofessionele leerteams geeft een impuls aan de eigen interprofessionele samenwerking met andere organisaties

Opleidingen

  • opleidingen sluiten beter aan bij de behoefte van het werkveld
  • wat studenten in de opleiding leren over interprofessioneel samenwerken kan worden toegepast in de praktijk