Kennissessies

Woensdag 2 oktober
Locatie: 
Graafschap College, J.F. Kennedylaan 49 in Doetinchem

In korte tijd bijgepraat worden door een expert in een specifiek onderdeel van het educatieve en/of pedagogische vakgebied? Volg op 2 oktober twee inspirerende kennissessies. Hieronder komen alle kennissessies te staan. Houd deze website in de gaten want de aankomende periode zullen er meer kennissessies volgen. Wil jij een kennissessie verzorgen, laat het ons weten

Programma

18.45 uur maaltijd (aanmelden) en inloop
19.15 welkom en plenaire start
19.30 uur start kennissessie 1
20.15 uur wissel
20.30 uur start kennissessie 2
21.15 uur einde van de avond

Prijs: Gratis

Door Lindsey Veenstra - Staijen (Iselinge Hogeschool) en Femke Kemperman (Graafschap College) ​​​​​​

Een workshop rekenen met prentenboeken helpt professionals om jonge kinderen spelenderwijs in contact te brengen met rekenen. We gaan met rekenogen kijken naar verschillende prentenboeken. Wat is er te ontdekken op het gebied van de rekendomeinen getallen, meten en meetkunde? Deze sessie is geschikt voor iedereen die graag prentenboeken leest met kinderen in de leeftijd van 0 - 6 jaar.

Door Susan Raben (Graafschap College)

Nederlands ondersteund met gebaren is een communicatiesysteem waarbij het Nederlands visueel wordt gemaakt door middel van gebaren en mimiek.

Door gebaren in de communicatie te gebruiken, help je een kind gemakkelijker duidelijk te maken wat het bedoelt. Dit voorkomt frustratie en stimuleert de taalontwikkeling.

Je kunt gebaren al gebruiken voordat een kind begint met praten. Gebaren zijn ter ondersteuning van de gesproken taal en kun je ook gebruiken bij kinderen die gewoon kunnen horen en (leren) praten. Een kind gebruikt eerst gebaren voordat hij of zij gaat praten. Net als een kind dat eerst gaat tijgeren en/of kruipen voordat het gaat lopen. Kinderen vanaf 6 maanden oud kunnen profiteren van de voordelen van gebaren. Daarna kunnen de kinderen vaak zelf al goed met woorden vertellen wat ze willen of nodig hebben. Bij niet alle kinderen is dit vanzelfsprekend. Ook dan kunnen gebaren helpend en soms noodzakelijk zijn. Door de gesproken taal te ondersteunen met gebaren, geef je kinderen een manier om zich te uiten en duidelijk te maken wat ze beleven of nodig hebben en hoeven we dat niet meer te raden of in te vullen.

Een aantal voordelen zijn:

  • een kind kan eerder communiceren door gebruik te maken van gebaren
  • miscommunicatie wordt voorkomen
  • frustratie wordt beperkt doordat het kind duidelijk kan maken wat hij/zij bedoelt.
  • de taalontwikkeling wordt gestimuleerd
  • het zelfvertrouwen wordt versterkt
  • de band tussen kind en verzorger wordt versterkt
  • Bij kinderen die niets zeggen geef je het kind een middel om te communiceren

Door Pascal Tijdink (Iselinge Hogeschool)

De kern van traumasensitief werken of lesgeven is dat je kijkt naar waar het gedrag van leerlingen vandaan komt. Doordat je inzicht krijgt wat een leerling meemaakt, kun je zijn of haar gedrag beter begrijpen. Traumasensitief werken is een proces waarbij alle medewerkers van een school tegemoetkomen aan wat alle kinderen en jongeren nodig hebben. Dit vraagt aparte competenties. Het is erg belangrijk voor jouw leerlingen omdat deze manier van werken ervoor zorgt dat je meer afgestemd bent op je leerlingen. En dit zorgt weer voor een beter leerklimaat. Je creëert meer ontspanning en veiligheid, waardoor het voor je leerlingen makkelijker wordt om te leren. 

Door Anne Berendsen (Graafschap College)

Media is niet meer weg te denken. Kinderen groeien op in een wereld vol media waar de ontwikkelingen ontzettend snel gaan. In deze kennissessie nemen we je mee hoe media bij kan dragen aan de ontwikkeling van het kind van 0 tot 6 jaar. We bespreken de kansen en de risico’s van mediagebruik.

Door Nienke Reessink (Iselinge Hogeschool)

Inmiddels doen alle basisscholen wel iets om leerlingen kennis te laten maken met technologie; leskisten die binnen het bestuur rouleren, een gastles of een bezoek brengen aan een technieklokaal. Vaak blijft het echter bij een eerste kennismaking met technologie, het doelmatig en structureel bezig zijn met technologie in het onderwijs lukt nog niet. Wat hebben leerkrachten nodig om deze volgende stap te zetten? In deze kennissessie gaan we graag in dialoog met leerkrachten en andere betrokkenen om het antwoord op dit vraagstuk te verkennen. Zodat we leerkrachten in de regio beter kunnen begeleiden in het doelmatig en structureel bezig zijn met technologie in het onderwijs.

Door Almut Sommer (Iselinge Hogeschool)

Erfgoed Gelderland heeft in 2023 verhalen over het slavernijverleden in Gelderland gepubliceerd. Daarin wordt duidelijk hoe het koloniale verleden in het algemeen en het slavernijverleden in het bijzonder ook in onze omgeving sporen heeft achtergelaten. In deze kennissessie worden een aantal verhalen uit deze publicatie gedeeld met de deelnemers en kijken we ook hoe we deze in het onderwijs kunnen inzetten.

Door Willeke Berendsen en Nathalie Schmiermann  (Iselinge Hogeschool en Graafschap College)

Werken met baby's is een vak apart. Hoewel baby's nog weinig tot geen gebruik kunnen maken van gesproken taal, communiceren zij wel degelijk. Het is van groot belang dat de pedagogisch medewerker de signalen die een baby afgeeft oppikt en hier een juiste interpretatie aangeeft. We noemen dit ook wel sensitieve responsiviteit. Ieder signaal, hoe klein ook, kan jou als pedagogisch medewerker belangrijke informatie geven over de wensen en behoeften van de baby. 

In het werken met baby's is het volgen van het kind belangrijk. Tijdens de workshop gaan we in op het babyvolgend werken, het herkennen van signalen en hier adequaat op reageren.

Door Bram Oonk (Iselinge Hogeschool)

Opvoeding is het terrein van ouders én onderwijs. Dit vraagt om pedagogisch educatieve professionals die intentioneel en waarderend samenwerken met ouders. Het aangaan van een samenwerking met ouders is cruciaal voor de brede opvoeding van kinderen, maar draagt ook bij aan prettiger oudercontact – iets dat in veel gevallen nog als 'lastig' ervaren wordt. 
Deze kennissessie heeft als doel om professionals toe te rusten met een kennis over het samenwerken met ouders, we verkennen hoe we deze kennis kunnen toepassen in de praktijk van de deelnemers én hoe het aangaan van deze samenwerking zorgt voor samen opvoeden. 

Door: Anouk Mulder (Iselinge Hogeschool)

Veel kinderen die hoogbegaafd zijn worden nog steeds niet altijd gezien en begrepen. We zien daarom ook vaker hoogbegaafde kinderen al op jonge leeftijd uitvallen op school. Het aantal kinderen dat 'thuis zit' neemt schrikbarend toe. Aangezien ik me op het snijvlak van jeugdzorg en onderwijs beweeg als orthopedagoog en specialist hoogbegaafdheid, en als gewezen leerkracht vertel ik graag meer over hoe we deze kinderen kunnen 'zien' en in hun onderwijs- en begeleidingsbehoeften kunnen voorzien.